Plan pracy świetlicy

WRZESIEŃ

  1. Poznajemy zasady obowiązujące w świetlicy szkolnej:
  • omówienie regulaminu świetlicy;
  • poznanie praw i obowiązków ucznia przebywającego na świetlicy szkolnej;
  • integracja zespołu świetlicowego i organizacja pracy;
  • zapoznanie najmłodszych uczniów z nowym miejscem, jakim jest świetlica szkolna.
  1. Bezpieczeństwo na drogach i ulicach:
  • zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa;
  • przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących na terenie szkoły;
  • wykonanie z tektury, plasteliny i patyczków znaków drogowych;
  • ?Moja droga do szkoły? ? rysunek kredkami;
  • pogadanka na temat bezpiecznej drogi pieszo lub rowerem do szkoły, właściwego przechodzenia przez jezdnię.
  1. Wspomnienia z wakacji:
  • swobodne wypowiedzi uczniów na temat ?Jak spędziłem wakacje??;
  • malowanie kredkami, farbami scenki z minionego lata;
  • rozpoznawanie dotykiem pamiątek wakacyjnych (czarodziejski worek).
  1. Sprzątanie świata:
  • rozmowa na tematy: ?Dlaczego ludzie śmiecą??, segregacja śmieci i ?Jak dbać o naszą planetę??;
  • ?Ziemia naszym domem? ? praca plastyczna;
  • jesienne sprzątanie terenów wokół szkoły.
  1. Nadchodzi jesień:
  • ozdabiamy naszą świetlicę ? wykonanie jesiennych dekoracji;
  • obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie;
  • swobodne wypowiedzi uczniów na temat piękna polskiej jesieni, zmian zachodzących jesienią w polu, lesie, sadzie, ogrodzie;
  • wyrabianie umiejętności ubierania się zgodnie z warunkami atmosferycznymi;
  • jesienne bukiety ? rysowanie, wyklejanie, wydzieranka;
  • słuchanie wierszy o jesieni;

 

 

 

 

 

 

 

 

PAŹDZIERNIK

  1. Zwierzęta wokół nas:
  • wspólna rozmowa na temat zwierząt żyjących w naszej okolicy w lasach i na polach;
  • zwierzęta, które znamy ? rozwiązywanie i tworzenie zagadek, krzyżówek, rebusów;
  • rozmowa na temat zwierząt domowych oraz sprawowania nad nimi opieki. Cechy dobrego opiekuna;
  • naśladowanie ruchów zwierząt ? zabawa ruchowa.
  1. Agresji mówimy STOP. Sztuka rozwiązywania konfliktów:
  • rozmowa na temat rozwiązywania konfliktów bez przemocy;
  • dlaczego warto być miłym i uprzejmym ? burza mózgów;
  • uczymy się rozpoznawać różne uczucia i emocje;
  • jak poradzić sobie z własnym gniewem ? propozycje dzieci;
  • przedstawianie swoich portretów w różnych nastrojach.
  1. Dzień Edukacji Narodowej:
  • ?DEN ? co to za święto?? ? rozmowa z dziećmi,
  • wykonanie laurek i kwiatów dla nauczycieli;
  • kształtowanie nawyków grzecznościowych, wyrabianie postawy szacunku dla wychowawców i pracowników szkoły.
  1. Moja szkoła i jej patron ? Jan Paweł II:
  • zapoznanie uczniów z historią patrona szkoły;
  • wzbudzenie zainteresowań dzieci środowiskiem szkoły;
  • wykonanie gazetki tematycznej.
  1. Dary jesieni ? ogrodu, lasu, sadu:
  • rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennego krajobrazu;
  • kształcenie umiejętności praktycznego wykorzystania darów jesieni (owoce, warzywa, liście);
  • zagadki o tematyce jesiennej;
  • inscenizacja wiersza Jana Brzechwy ? ?Na straganie?;
  • wykonanie warzyw i owoców zgodnie z treścią wiersza.

 

 

 

 

 

LISTOPAD

  1. Pamiętajmy o tych, którzy odeszli ? Dzień Wszystkich Świętych i Święto Zmarłych:
  • wyjaśnienie symboliki i znaczenia tych świąt;
  • pogadanka na temat poszanowania miejsc pamięci, tradycji palenia zniczy, składania kwiatów;
  • zwrócenie uwagi na odpowiednie zachowanie się na cmentarzu.
  1. Narodowe Święto Niepodległości:
  • wyjaśnienie znaczenia Święta Niepodległości;
  • poznanie i poszanowanie symboli narodowych;
  • kształcenie poczucia przynależności narodowej.
  1. Wyścig po szóstki. Wdrażanie nawyku systematycznego odrabiania prac domowych:
  • sprawdzanie zadań domowych;
  • pomoc uczniom z trudnościami w nauce;
  • uświadomienie dzieciom roli ich własnej pracy w uzyskiwaniu dobrych wyników w nauce;
  • ?Co poprawić w moim zeszycie?? ? dyskusja, zwrócenie uwagi na estetykę prowadzenia zeszytów ? ?Mój zeszyt świadczy o mnie?.
  1. Jestem zdolny ? moje mocne strony:
  • jakie mam uzdolnienia ? odkrywanie swoich mocnych stron;
  • ćwiczenia w grupie rozwijające poczucie własnej wartości;
  • ?Kim będę, gdy dorosnę?? ? praca plastyczna.
  1. Andrzejkowe wróżby:
  • poznanie zwyczajów andrzejkowych;
  • wdrażanie do wspólnej zabawy;
  • wycinanie konturów czarnych kotów i kluczy;
  • przepowiadanie przyszłości, wróżby, lanie wosku, konkursy.

 

 

 

 

 

 

 

GRUDZIEŃ

  1. Barbórka:
  • rozmowa na temat pracy górnika i jej znaczenie dawniej i dziś;
  • opis stroju galowego górnika;
  • wykonanie pracy plastycznej przedstawiającej postać górnika przy pracy ? technika dowolna.
  1. Mikołajki:
  • rozmowa na temat tradycji obdarowywania się prezentami;
  • pamiętamy, aby sprawić przyjemność bliskim ? sposoby przekazywania sobie upominków;
  • portret Mikołaja ? praca plastyczna;
  • pisanie listu do Świętego Mikołaja z prośbą o prezenty;
  • adresowanie koperty; krótkie wypowiedzi na temat drogi listu od nadawcy do adresata;
  • nauka pakowania prezentu w ozdobny papier.
  1. Czekamy na święta ? fabryka ozdób choinkowych:
  • wykonanie różnych ozdób choinkowych;
  • ozdabianie świetlicy;
  • wspólne ubieranie świetlicowej choinki.
  1. Zwyczaje Świąt Bożego Narodzenia:
  • wspólna rozmowa na temat przygotowania potraw i elementów dekoracyjnych do nakrycia stołu;
  • Wigilia dawniej i dziś;
  • słuchanie, nauka i śpiewanie kolęd;
  • przypomnienie zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw zimowych;
  • wypowiedzi dzieci o tym, czego życzymy bliskim;
  • pisanie na kartce życzeń skierowanych do siebie w formie dobrego uczynku, poprawy;
  • szkolna Wigilia – śpiewanie kolęd, dzielenie się opłatkiem.
  1. Zimowa przerwa świąteczna.

 

 

 

 

 

 

STYCZEŃ

  1. Witamy Nowy Rok:
  • swobodne wypowiedzi na temat jak witaliśmy Nowy Rok;
  • doskonalenie umiejętności składania życzeń;
  • doskonalenie znajomości nazw: pór roku, miesięcy oraz dni tygodnia;
  • kalendarz na Nowy Rok ? zagadki, daty, rocznice, przysłowia;
  • wykonanie śnieżynek z papieru.
  1. W zdrowym ciele zdrowych duch:
  • pogadanka na temat zdrowego odżywiania zimą;
  • głośne czytanie przepisów na sałatki i surówki;
  • wspólna rozmowa na temat wpływu pogody na ubiór i zdrowie;
  • ?Zimowe sporty? ? praca plastyczna z wykorzystaniem różnych technik.
  1. Dokarmianie ptaków i zwierząt zimą:
  • obserwacja otoczenia wokół szkoły, rozmowa o tym jak rośliny i zwierzęta znoszą zimę;
  • jak pomagamy ptakom podczas zimy? ? rozmowa;
  • naśladujemy ptaki ? gry i zabawy dramowe;
  • śpiewanie piosenek o zimie, ptakach, zwierzętach;
  • lepienie z plasteliny ulubionych zwierząt.
  1. Nasi dziadkowie:
  • wspólne czytanie opowiadania ?Babcia też człowiek? I.Landau;
  • swobodne wypowiedzi uczniów na temat chwil spędzonych z babcią i dziadkiem;
  • ?Portret babci i dziadka? ? malowanie farbami;
  • pisanie życzeń dla babci i dziadka na przygotowanych kartkach;
  • rozmowa na temat szacunku dla osób starszych;
  • wykonanie drobnych upominków dla babci i dziadka.
  1. Bezpieczne ferie:
  • pogadanka na temat bezpieczeństwa w czasie ferii;
  • niebezpieczeństwo zabaw w pobliżu jezdni;
  • wyrabianie nawyków odpowiedniego zachowania się w sytuacji zagrożenia;
  • swobodne wypowiedzi dzieci na temat zabaw i gier zimowych.
  1. Ferie zimowe.

 

 

 

 

LUTY

  1. Zima lubi dzieci:
  • układnie rebusów i zagadek o tematyce zimowej;
  • rozmowy na temat sposobów spędzania ferii zimowych;
  • wykonanie bałwana z wykorzystaniem waty, kolorowego papieru;
  • obserwacja pogody w styczniu: temperatura, opady, długość dnia;
  • ?Malujemy zimę? ? praca plastyczna;
  • poznanie różnych sposobów spędzania czasu wolnego – najsłynniejsze zimowe dyscypliny sportowe.
  1. Walentynki ? Święto Zakochanych:
  • pogadanka na temat koleżeństwa, przyjaźni, miłości;
  • sposób okazywania uczuć ? dyskusja;
  • wykonanie kartki okolicznościowej z pozdrowieniem dla bliskiej osoby.
  1. Uzależnienia wśród dzieci młodzieży:
  • rozmowa z dziećmi na temat uzależnień;
  • pogadanka na temat szkodliwości zażywania narkotyków oraz palenia papierosów;
  • konkurs plastyczny ? ?Nie pal?;
  • oglądanie filmów edukacyjnych.
  1. Moja rodzina:
  • swobodne wypowiedzi uczniów na temat ich rodzin połączone z prezentacja przyniesionych zdjęć, pamiątek;
  • rozmowa na temat praw i obowiązków członków rodziny;
  • gry i zabawy dramowe ? ?Zgadnij, kim jestem?;
  • ?Dom moich marzeń? ? praca plastyczna.
  1. Nasza biblioteka.:
  • swobodne wypowiedzi dzieci na temat ulubionych książek;
  • co mogę zrobić dla szkolnej biblioteki? ? rozmowa;
  • przypominamy regulamin biblioteki;
  • rozmowa na temat roli książki w życiu człowieka. – ?Książka to najlepszy przyjaciel?.

 

 

 

 

 

 

MARZEC

  1. Kobiety małe i duże ? Dzień Kobiet:
  • rozmowa na temat ?Dlaczego obchodzimy to święto??;
  • uświadomienie znaczenia pracy kobiet ? podział obowiązków w rodzinie;
  • kto jest damą, a kto dżentelmenem ? zasady dobrego zachowania względem kobiet;
  • wykonanie laurki dla pań, mam, sióstr.
  1. Powitanie wiosny:
  • swobodna rozmowa na temat zmian zachodzących w przyrodzie;
  • prawidłowe rozpoznawanie i nazywanie pierwszych kwiatów wiosennych;
  • omówienie charakterystycznych oznak wiosny, wyjaśnienie przysłowia ?W marcu jak w garncu?;
  • wykonanie elementów dekoracyjnych (motyle, kwiaty, owady, ptaki);
  • wiosenny wystrój świetlicy;
  • ?Dlaczego wiosną jest tak pięknie?? ? swobodne wypowiedzi dzieci;
  • ?Wiosenny bukiet, wiosenna łąka, wiosenny pejzaż? ? praca plastyczna.
  1. Świetlica moim drugim domem:
  • swobodne wypowiedzi uczniów na temat świetlicy;
  • kształcenie umiejętności dbania o ład i porządek, poszanowania własnych i cudzych rzeczy;
  • kształcenie wrażliwości na potrzeby innych;
  • giełda pomysłów ?Co zrobić, aby nasza świetlica była piękniejsza??;
  • wyrabianie umiejętności dzielenia się z innymi.
  1. Bon ton – o dobrym wychowaniu:
  • zapoznanie z zasadami savoir- vivre;
  • kształcenie nawyków grzecznościowych;
  • wyrabianie postawy szacunku wobec ludzi starszych, chorych.
  1. Nasze zdrowie.:
  • próba zastanowienia się, refleksja: czy mam kondycję?, czy codziennie ćwiczę? czy jestem aktywny na lekcjach wf?;
  • głośne odczytanie informacji na temat roli różnych organów w prawidłowym funkcjonowaniu człowieka;
  • odnajdywanie omawianych organów w swoim organizmie;
  • swobodna rozmowa o tym, co jest niezbędne aby być zdrowym i sprawnym: sport, higiena osobista, zdrowe odżywianie;
  • wykonanie plakatu ? ?Dbam o zdrowie? ? praca zbiorowa;
  • promowanie zdrowego trybu życia i aktywnego wypoczynku.

 

 

 

 

KWIECIEŃ

  1. Nasze hobby i zainteresowania:
  • czas wolny ? jak go pożytecznie wykorzystać?;
  • formy spędzania wolnego czasu ? burza mózgów;
  • jakie zainteresowania ma 5,6-latek, a jakie hobby ma 10-latek? ? dyskusja
  • rysowanie: ?Moje hobby? ? odgadywanie zainteresowań;
  1. Kwiecień plecień, bo przeplata?:
  • pogadanka na temat ubierania zgodnego z warunkami atmosferycznymi;
  • kształcenie umiejętności obserwacji zmian pogodowych;
  • powiedzenia i przysłowia związane ze zdrowiem ? wspólne wyjaśnianie znaczeń;
  • ?Jak dbam o zdrowie?? ? praca plastyczna.
  1. Zwyczaje wielkanocne:
  • poznajemy wielkanocne obyczaje ? pogadanka;
  • wspólne układanie wielkanocnych życzeń;
  • wykonanie elementów dekoracyjnych na świetlicę, ozdobienie sali;
  • malowanie pisanek;
  • ?Jak świętujemy śmigus-dyngus?? ? praca plastyczna;
  • ?Świąteczny zwierzyniec? ? kurczaczki, zajączki, baranki ? różne techniki.
  1. Wiosenna przerwa świąteczna.
  2. Dbamy o nasze środowisko naturalne –  Światowy Dzień Ziemi:
  • doskonalenie umiejętności poszukiwania informacji;
  • wyrabianie nawyków oszczędzania ?zapasów Ziemi?;
  • zajęcia porządkowe (zbieranie śmieci wokół terenu szkoły);
  • ?Co powodują zanieczyszczenia z naszym środowiskiem??  – pogadanka;
  • ?Jak mogę pomóc Ziemi?? ? swobodne wypowiedzi uczniów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MAJ

  1. Majowe święta: Święto Pracy, Dzień Flagi, Rocznica Uchwalenia Konstytucji 3 maja:
  • pogadanki tematyczne;
  • nasze symbole narodowe, rozmowa na temat ich poszanowania;
  • uwrażliwienie na wartości związane z Ojczyzną.
  1. Jestem Polakiem i Europejczykiem:
  • ?Podróż po Europie? – poznanie krajów UE;
  • instytucje i symbole unijne (flaga, hymn, waluta, maskotka);
  • układanie flagi UE z puzzli;
  • słuchanie i nauka hymnu UE ?Oda do radości?;
  • rysowanie maskotki Unii Europejskiej;
  • gry planszowe ? ?Kraje Unii Europejskiej?, ?Biznes po europejsku?;
  • czytanie bajek z różnych stron świata.
  1. Książka moim przyjacielem:
  • moja ulubiona bajka, baśń, wiersz – uczniowie prezentują swoje ulubione książki;
  • rozmowa na temat poszanowania książek i roli książki w życiu człowieka;
  • ?Mój ulubiony bohater literacki? ? praca plastyczna;
  • jak zachęcić innych do czytania książek? ? burza mózgów;
  • czytanie wybranego w bibliotece opowiadania z podziałem na role;
  • wykonanie ilustracji do czytanego opowiadania;
  • opowiadamy i czytamy baśnie.
  1. Obserwujemy otaczającą nas przyrodę:
  • obserwowanie zmian jakie nastąpiły w przyrodzie.;
  • swobodne wypowiedzi na wyżej wymieniony temat.;
  • zabawa dramowa: szukanie w swoim otoczeniu przedmiotów, które mogą odtworzyć dźwięki deszczu, wiatru, błyskawicy, grzmotu…
  1. Nasze zabawy w teatr:
  • wyjaśnienie znaczenia słowa teatr;
  • wspominamy nasze przedstawienia szkolne i towarzyszące im emocje;
  • kto jest kim w teatrze? ; projektowanie obsady i scenografii do wybranego mini przedstawienia;
  •  zabawa w teatr z wykorzystaniem dramy – inscenizowanie fragmentów wybranych baśni.

 

 

 

 

 

CZERWIEC

  1. Międzynarodowy Dzień Dziecka:
  • dzieci mają prawa ? omówienie podstawowych praw dziecka (Karta Praw Dziecka);
  • zapoznanie dzieci z jedynym odznaczeniem nadawanym dorosłym przez dzieci (Order Uśmiechu);
  • projektowanie własnego orderu ? technika dowolna;
  • ?Mój wymarzony Dzień Dziecka? ? wymiana myśli na temat form spędzania Dnia Dziecka.
  1. Lato, lato ?:
  • rozwiązywanie i układanie zagadek, rebusów, krzyżówek związanych z nadchodzącym latem;
  • swobodne wypowiedzi na temat lata i spędzania wolnego czasu;
  • ?Lato? ? praca plastyczna.
  1. Gdzie warto pojechać w czasie wakacji:
  • swobodne rozmowy z dziećmi na wyżej wymieniony temat;
  • śpiewanie wakacyjnych i letnich piosenek;
  • ?Moje wymarzone wakacje? ? praca plastyczna.
  1. Wakacyjne przestrogi:
  • rozmowa z dziećmi na temat bezpiecznego zachowania w czasie wakacji;
  • przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze;
  • przypominamy numery alarmowe;
  • swobodne rozmowy z dziećmi na temat ?Jak bezpiecznie podróżować??;
  • co przyniósł nam rok? ? refleksje nad doświadczeniami i przeżyciami w kończącym się roku szkolnym.